SOBRE LA MENT





AQUÍ PODEU TROBAR L'ÀUDIO AMB LA MEDITACIÓ D'AVUI:


La pràctica d’avui, consisteix en una introspecció al propi pensament, a les pròpies sensacions i emocions, fent un recorregut per les zones respiratòries...

ALGUNES REFLEXIONS

Sobre la ment, o sobre la consciència, el subconscient i la consciència plena...

Sovint la ment s’associa a pensament o raó. La nostra ment és la responsable, no solament de les nostres capacitats cognitives, sinó també de la imaginació, la percepció, les emocions, sensacions, desenvolupament...

D’una banda, la ment humana és un bé comú i alhora es diversifica perquè les capacitats i el desenvolupament de cada habilitat és diferent per a cada persona. Les habilitats, però, són educables. Ara, gràcies a la neurociència coneixem la plasticitat del cervell. Encara que de forma natural, les habilitats de cada individuo es presentin amb més o menys facilitat cap al seu desenvolupament, tothom, que no pateixi algun trastorn específic, pot adquirir-les amb l’entrenament suficient, encara que en cadascú tinguin un recorregut diferent.

DONAR SENTIT PER APRENDRE

Curiosament no sempre coincideix una capacitat pròpia amb allò que fa gaudir, emocionar-se, o despertar la curiositat...
Tothom pot desenvolupar, més o menys, la seva cognició, la imaginació, la percepció, la sensibilitat, la gestió emocional...

És la comparació amb d’altres la que moltes vegades ens fa desistir i frustrar-nos davant de la decisió d’entrenar-nos en diferents habilitats. Malgrat això:
  
“El bosc fora massa silenciós si solament cantessin els ocells que millor ho fan” (Henryvan Dike)

És important gaudir i trobar un sentit a allò que es fa, perquè les capacitats i habilitats es despleguin en tota la seva dimensió possible:

“La neurociència ens aporta evidències que les emocions són en gran mesura responsables del domini cognitiu en qualsevol tema”, assegura Begoña Ibarrola, psicòloga, investigadora i escriptora.

És evident que la implicació amb l'aprenentatge i amb la vida requereix de cert esforç. Deixant-se portar per la curiositat, el goig de la descoberta i altres emocions, l’esforç és menor, perquè l’activitat deixa de formar part de les obligacions, és a dir del “haver de fer”, per convertir-se en una experiència personal amb errors i encerts de la que s’extrau coneixement interioritzat.

VESSANTS DE LA MENT

SigmundFreud, pare del psicoanàlisis, és responsable de que sapiguem que la ment té una vessant conscient i una altra d'inconscient. Però és la consciència de que som conscients, i el saber que el nostre inconscient també ens afecta, el que ens caracteritza com a espècie humana:

“Fins que el teu inconscient no es faci conscient, el teu inconscient seguirà dirigint la teva vida y tu l’anomenaràs destí” (Carl Jung)

“El caràcter d’un home és el seu destí” (Heràclit)

El caràcter, en psicologia, és el component aprés de la personalitat, així com el temperament és l’aspecte biològic i genètic. Majoritàriament es creu que el caràcter es construeix en base a les interrelacions familiars, socials,culturals... Quan tot això actua des de l’inconscient, està forjant uns condicionaments cap a les respostes personals que constrenyen la llibertat de les pròpies decisions, encara que ens sembli que les hem pres de manera totalment lliure.

Un indicador d’aquests condicionaments es fa present quan notem que les situacions, encara que variant en el moment o la forma, se’ns repeteixen.

D’altra banda, cada persona està habitada per un inconscient individual, relacionat amb les pròpies característiques i circumstàncies personals i per un de col·lectiu (Carl Jung), que la connecta, amb la nit dels temps de la humanitat mateixa.

La consciència i l’inconscient tenen nexes d’unió que es manifesten al comportament, encara que de vegades pensem que actuem amb total llibertat.

La nostra manera d’actuar està condicionada a l’estat de la nostra ment i quant més coneixement profund tinguem sobre els propis condicionaments, més possibilitats tindrem de que les accions siguin actes autèntics de llibertat.

La llibertat externa depèn de mols factors socials, econòmics, culturals... La llibertat interna depèn dels propis condicionaments, que són personals, però també universals, perquè per les nostres memòries conscients i inconscients circula la història de tota la humanitat.

Alhora totes dues llibertats estan relacionades i encara que les anomenem diferenciades, conformen una unitat.

ALGUN TRET SOBRE L'INCONSCIENT COL·LECTIU

Parlant d'emocions universals podem dir que tant l’amor com la por, per exemple, han recorregut els camins de la història compartida i són heretats, però, depenent de les característiques personals i col·lectives, aquestes emocions es poden manifestar individual i socialment de diverses maneres. Les dues ens han servit per sobreviure, encara que els efectes de l’amor i de les cures semblin més invisibles encara que els de la por. La por s’ha manifestat en forma de fugida, col·lapse o defensa... així que en general ha fet molt soroll. L’amor i la seva galàxia (empatia, compassió, cures, solidaritat...) s’han expandit de manera més silenciosa i afectiva.

ALTRES ASPECTES DE LA MENT

Associem amb la ment:

L’estat de vigília, l’anàlisi, fer plans, les accions, les decisions, els propòsits, la força de voluntat, els objectius, els projectes, la intuïció, la percepció, la raó, la cognició, l’estat de son, la imaginació, els automatismes, les projeccions, les creences individuals, les creences col·lectives, les emocions (com la por, l’amor, la curiositat, l’alegria, l’aversió, la tristor, la ira...), l’esperit, les il·lusions, les memòries del passat, els traumes, la neurosi, les malalties mentals... I totes aquestes vessants queden associades alhora al propi pensament.

Encara que els aspectes de la ment no són materials i el cos si que ho és, existeix una unitat entre tots dos: què és una persona, una ment que pensa o un cos que sent? La depressió, per exemple, fa mal físicament i molts estudis ens diuen que el 50% de persones que han estat diagnosticades amb un trastorn mental pateixen d'algun dolor crònic.

A “occident” parlem ara de consciència plena i de com aquesta es pot practicar. És una manera d'estar que ens lliga al moment present. Però no es tracta d’un present que ens aïlli de la realitat, o que oblidi el passat i el futur, sinó d’un present que, en ser observat amb plena atenció, ens pot desvelar, a través de l’experiència, tota la consciència i inconsciència de la pròpia ment...

Enllaç d'aquest blog amb els conceptes i la pràctica de consciència plena o Mindfulness:


Comentaris

  1. Helena, et dono les gràcies pels teus exercicis i les teves reflexions, totes em porten a la calma i m'ajuden a estar present.
    Una abraçada sentida.

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies, Helena per aquest regal de meditació que m'has fet. Em sento relaxada i plena d'energia. T'envio molt de carinyo

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

L'ALÈ NOSTRE DE CADA DIA

EMPATÍA + COMPROMÍS *COMPASSIÓ (II)

CONCIENCIA Y VIDA