COM-PASSIÓ I
A continuació, clicant sobre l'enllaç trobareu la pràctica d'avui. Es tracta d'una meditació d'autocompassió* (audio en castellà).
ALGUNES REFLEXIONS
ALGUNES REFLEXIONS
La comprensió a la que es refereix Thich Nhat Hanh, no és solament la cognitiva, sinò a la més profunda, que integra l'aspecte conscient del ésser humà, la que s'ha experimentat i vivenciat...
Mindfulness, la meditació, el ioga com a tradició, la contemplació, altres tradicions... són camins importants per al coneixement d’un mateix, d’una mateixa. Si bé, com diu el psicobiòleg Vicente Simón, el budisme i el ioga comprenen una psicologia, una pedagogia, una filosofia pròpies que el Mindfulness ha sabut observar d’a prop, amb ciència i consciència.
Mindfulness, la meditació, el ioga com a tradició, la contemplació, altres tradicions... són camins importants per al coneixement d’un mateix, d’una mateixa. Si bé, com diu el psicobiòleg Vicente Simón, el budisme i el ioga comprenen una psicologia, una pedagogia, una filosofia pròpies que el Mindfulness ha sabut observar d’a prop, amb ciència i consciència.
Si, d’altra banda atenem la
definició de Mindfulness de Jon Kabat-Zinn (meditador i científic estatunidenc),
estem parlant de la consciència que sorgeix quan es presta atenció, de manera intencional, al
moment present sense jutjar.
Es podria dir doncs, que per conèixer-nos
a nosaltres mateixos, la introspecció ha d’anar acompanyada d’atenció moment a
moment i estar lliure de judici.
El judici sobre el que ens passa
no està en aquest cas associat al deixar de tenir discerniment. Ben al contrari,
prescindir del judici condemnatori al que la auto-crítica àcida que practiquem
sovint ens condueix, ens pot proporcionar aquest discerniment entre allò autènticament
real i allò aprés sense qüestionament. El cas és que l’aparició del neocòrtex ens
va lligar a la consciència de saber que sabem, que som, que ens adonem... Avui,
la neuroimatge ens diu que la part instintiva no ha desaparegut i la neurociència
ens confirma que de fet la primera en reaccionar és aquesta part. D’altra
banda, les dues, amb els seus descobriments, ens ajuden a augmentar l’esperança
perquè sabem que és la plena consciència la que té l’última paraula. La
dificultat a la que ens veiem abocats és que l’auto-consciència s’educa mentre
que la reacció instintiva no necessita d’ajuda i es produeix com mecanisme
automàtic quan s’identifica un perill real o imaginari.
Es necessita acompanyar el no
judici amb l’amor per poder estimar-se i estimar el que ens envolta moment a
moment. És necessari posar amabilitat, empatia i compromís que faci costat a
tots els aspectes anteriors. Per això es diu que la compassió és el cor del Mindfulness,
al igual que ho és el del ioga, de la meditació, del budisme, de la
contemplació, de la vida mateixa...
La paraula compassió està una
mica contaminada en la nostra cultura. Masses vegades es confon amb llàstima,
però la llàstima forma part de la família emocional de la tristesa, mentre que
la compassió (com-passió: amor compartit) està lligada a la família de l’amor i
per tant de l’alegria; una alegria que, per altra part, reconeix el dolor i el
pot acaronar per fer-lo més lleu.
Tant la ira, que neix de la por i
que condueix a l’odi, com l’amor, que neix de la necessitat de tenir cura de la
pròpia cria i la manada, tenen el seu ancoratge en una part instintiva. És a
dir, en la part més antiga i animal de l’ésser humà. Sempre hem escoltat que l’amor
i l’odi es troben en el mateix cercle i que fàcilment l’amor es pot convertir
en odi, però cal preguntar-se si aquest tipus d’amor tant transformable era
realment amor (àgape) o incorporava expectatives, esperava compensacions,
exigia comportaments concrets... En realitat, tant l’amor (àgape) com l’odi es fan
notar com espirals ascendents. Els dos sentiments necessiten de la consciència:
l’odi la necessita per apaivagar-lo i l’amor la precisa per cultivar-lo.
Per practicar l’auto-cura o
auto-compassió, es tractaria, en primer lloc, de descobrir les condemnes que
ens emet el jutge que hem interioritzat i que en ens senyala com a culpables. No
és lo mateix el sentit de la responsabilitat que la culpa, encara que la
primera, per la manera apresa que hem viscut, condueix fàcilment a la segona. Mentre
que el sentit de la responsabilitat ens lliga a tenir cura de nosaltres
mateixos i del que ens envolta, la culpa ens trasllada a un terreny poc amable,
encara que una part de nosaltres, la que jutja, queda lliurada i convertida en “la
bona”.
La nostra cultura judaic-cristiana,
tal com s’ha entès majoritàriament fins ara, no ens ha ajudat molt. És clar,
que alhora, la cultura mai està separada del nivell de comprensió profund de
les coses que la persona i el col·lectiu social té en cada moment i època.
Hem interioritzat al jutge que no
ens deixa ser amables amb nosaltres mateixos, però no ho aconseguirem, això de
cultivar l’auto-compassió, si no som
amables inclús amb el jutge. Potser si som capaços de tenir present això, caminarem
cap a l’acceptació, una altra amiga de l’ànima de l’amor. Perquè no podem seguir
caminant sense tenir present el lloc de partida, la plaça on estem, la senda
que transitem i els obstacles que apareixen també moment a moment... Cada
vegada que arribem a un lloc, i mentre estiguem vius, aquest serà un nou punt
de partida. No podem caminar si pensem que estem al final del camí, que ja ho
sabem tot, que ja ho hem comprés tot... La vida mateixa és el camí i si ens
atrevim a caminar sempre estarem en un altre punt. La pedra que trobem al camí
la podem posar a la butxaca, essent conscients de que caminem amb ella, però
amb la possibilitat de seguir avançant, fins que puguem dipositar la pedra al cabdal
del propi riu que flueix i que se’n encarregarà de desgastar-la, de dissoldre-la...
Aquesta manera de caminar demana
tenir cura, ser amable amb sí mateix i amb el que ens envolta, prestar atenció
plena, deixar la crítica cítrica (que no construeix, i que lluny de netejar ens
desgasta ), perquè erosiona l’autoestima i l’esperança de ser capaç de fer-ho
millor... I per contra, hi augmenta el desànim, la frustració, el desinterès...
No es tracta d’autocomplaença, ni
de ser pusil·lànime... Més aviat es tractaria de deixar la comparació, d’abandonar
el desig de ser perfectes... però abraçant la comparació mateixa i el desig
perfeccionista, com qui abraça un nen que vol impossibles i en aquesta abraçada
amorosa li transmetem la capacitat de sentir-se bé i segur, sense tenir-ho tot,
sense destruir l’esperança...
Partint de que tot el que sentim
ens serveix per alguna cosa i que això que sentim el podem utilitzar per a bé i
per a dolent. El discerniment està fet de capes. Unes ens faran plorar, com les
de la seva, contenint també el seu suc, l’aliment adequat... les altres les
haurem de desfer, a poc a poc, com es fa amb les que envolten l’or o el diamant,
amb la certesa de que, en aquest cas, l’or i el diamant estan al nostre
interior i ens esperen per fer-nos sentir la seva brillantor.
L’auto-compassió és amor i no es
pot confondre amb l’egoisme, perquè no és lo mateix autoestimar-se que voler
tot per a un mateix, que no entendre de generositat... res més lluny de l’amor
que una mirada exclusiva cap al propi melic, que és curta de mires i que de
forma paradoxal, demostra molta dependència del “tenir”, de l’acaparar”, un
senyal de que es té el desig en tot menys a tenir-se a un mateix, a una mateixa.
D’altra banda, saber de nosaltres
mateixos i tenir cura amable del que sentim i fem ens reconcilia molt amb els límits
i imperfeccions de la resta de persones. Però això queda per una altra entrada.
*La meditació d'avui està basada en la desenvolupada per Kristin Neff i Christopher Germer al seu curs de Mindfulness Self-Compassion, i en la transcripció que fa el catedràtic Vicente Simón amb alguns apunts de Christine Braehler
Bibliografia
Simón, V. 2017. EL CORAZÓN DEL MINDFULNESS: LA CONSCIENCIA AMABLE. Ed sello
*La meditació d'avui està basada en la desenvolupada per Kristin Neff i Christopher Germer al seu curs de Mindfulness Self-Compassion, i en la transcripció que fa el catedràtic Vicente Simón amb alguns apunts de Christine Braehler
Bibliografia
Simón, V. 2017. EL CORAZÓN DEL MINDFULNESS: LA CONSCIENCIA AMABLE. Ed sello
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada